Biblioteki w nowym otoczeniu = Libraries in the new environment
"Libraries in the new environment "
Biblioteka w nowym otoczeniu to kolejna książka z serii Nauka - Dydaktyka - Praktyka, tym razem autorstwa prof. dr hab. Jacka Wojciechowskiego. Jak pisze autor we wprowadzeniu: `nowe i zmienne okoliczności, w jakich znalazły się biblioteki, wywołują potrzebę sukcesywnej refleksji nad ich obecnym i przyszłym funkcjonowaniem. Takich opinii trochę jest, ale nie za dużo. Z założenia, że i ja mogę dodać do nich coś
użytecznego wzięła się ta książka`.W tekście mowa o problemach: oferty bibliotecznej i jej dostosowania do zmieniających się potrzeb oraz oczekiwań czytelników; zakresu i organizacji usług bibliotecznych z uwzględnieniem warunków ich realizacji według rodzaju bibliotek, które je świadczą (biblioteki akademickie, publiczne); tworzenia sieci bibliotecznej i rozwijania międzybibliotecznej współpracy na różnych płaszczyznach; udostępniania i odbioru piśmiennictwa oraz materiałów digitalnych.
Zobacz pełny opisOdpowiedzialność: | Jacek Wojciechowski. |
Seria: | Nauka, Dydaktyka, Praktyka = 153 | Hasła: | Bibliotekarstwo - Polska - 21 w. Biblioteki akademickie - Polska Biblioteki publiczne - Polska - 21 w. |
Adres wydawniczy: | Warszawa : Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, 2014. |
Opis fizyczny: | 303, [1] s. ; 24 cm. |
Uwagi: | Bibliogr. s. 273-289. Indeks. Streszcz. i spis treści również w jęz. ang. |
Skocz do: | Inne pozycje tego autora w zbiorach biblioteki |
Dodaj recenzje, komentarz |
- 2. NA ROZSTAJACH
- 2.1. Różnorodność
- Komunikacyjna mnogość (14) – Narzędzia (16) – Zmodyfikowany serwis (18)
- 2.2. Przestrzeń i czas
- Dostępność (20) – Cechy oferty zdalnej (21) – Oferta w bibliotece (25) – Promocja sieciowa (28)
- 2.3. Poza komercją
- Wartości i pożytki (31) – Opłaty jako bariera (32) – Oferta darmowa (33)
- 2.4. Duże i małe
- Rozmiary kolekcji (34) – Razem (36) – Kooperacja sformalizowana (38)
- 2.5. Publiczność
- Rozpoznawanie nastawień (40) – Wsparcie (41) – Obszary wspierania (43) – Profesjonalizm (50)
- 3. BIBLIOTECZNE USŁUGI
- Zmiany (53) – Pośrednictwo (54)
- 3.1. W kręgu usług
- Cykl życia (54) – Usługa to proces (55) – Niematerialny charakter (55) – E-usługi (57) – Standaryzacja (58) – Poza rynkiem (58)
- 3.2. Główne rodzaje usług w bibliotekach
- Paradygmat (59) – Usługi pośrednie i bezpośrednie (60) – Na miejscu (60) – Na wynos (62) – Dostawa do domu (63) – Usługi zdalne (63)
- 3.3. Przedmiot i zakres
- Transmisja piśmiennictwa (67) – Przekazy digitalne (69) – Strony WWW (71) – Inne przekazy medialne (72) – Informacje indywidualne (73) – Doradztwo (75) – Udogodnienia (76) – Rezpozytoria i edytorstwo (77)
- 3.4. Organizacja
- Wypożyczanie (78) – Udostępnianie zdalne (82) – Czytelnie (83) – Bibliotekarze dyżurni (85) – Obsługa informacyjna (86) – Doradcy przedmiotowi (92) – Międzybiblioteczne sprzężenia (95)
- 3.5. Okoliczności realizacji
- Niekomercyjny charakter usług bibliotecznych (98) – Dogodność (100) – Szybkość (103) – Kopiowanie (103) – Rezerwacja (104) – Przyjazność (105)
- 3.6. Użytkownicy
- Bariery (107) – Nastawienia (109) – Oceny (111) – Przestrzeń publiczna (113) – Interaktywny kontekst usług (114)
- 3.7. Świadomość oferty
- Powiadomienia (116) – Promocja (118) – Indeksacja (120) – Przewodnictwo (123) – Identyfikacja oczekiwań (124)
- 4. UCZELNIANA SIEĆ BIBLIOTECZNA
- 4.1. W rozproszeniu
- Kształcenie a badania (128) – Atomizacja (129)
- 4.2. Megabiblioteki?
- Scalanie (130) – Biblioteki małe (131) – Specjalizacja oferty (132) – Bibliotekarze dziedzinowi (133)
- 4.3. Sieć jako struktura
- Sieć (135) – Kooperacja (136)
- 4.4. Obszary centralizacji
- Zarządzanie (138) – Centralizacja (138) – Opracowanie (140)
- 4.5. Koordynacja i współdziałanie
- Gromadzenie (142) – Przechowywanie (143) – Usługi (144) – Marketing (145) –
- 4.6. Wykonawstwo zespolone
- Udostępnianie (146) – Oferta informacyjna (149) – Przysposobienie (151) – Wspomaganie (153) – Programy ponadusługowe (154)
- 5. BIBLIOTEKI AKADEMICKIE: OBSZARY KOOPERACJI
- 5.1. W jednej uczelni
- Biblioteki autonomiczne? (157) – Biblioteka główna (158)
- 5.2. Programy dydaktyczne
- Współpraca z uczelnią (159) – Zaplecze kształcenia (160) – Information Literacy (162)
- 5.3. Badania naukowe
- Zaplecze badań (163) – Repozytoria (166) – Edytorstwo (168)
- 5.4. Kooperacja zewnętrzna
- Współpraca międzyuczelniana (169) – Partnerstwo bibliotek publicznych (170) – Szerokie otwarcie (170)
- 6. FUNKCJONOWANIE BIBLIOTEK PUBLICZNYCH
- 6.1. Biblioteczny uniwersalizm
- Wszystko dla każdego (174) – Mediacja wielokomunikacyjna (176) – Uniwersalizacja informacji (180)
- 6.2. Obsługa
- Realizacja oferty (183) – Programy ponadusługowe na miejscu (186) – Ponadusługowe przedsięwzięcia sieciowe (189)
- 6.3. Rozwiązania organizacyjne
- Strukturalizacja (193) – Międzybiblioteczna kooperacja pozasieciowa (199)
- 6.4. Biblioteka publiczna w swoim otoczeniu
- Środowiskowość (202) – Kontakty bezpośrednie (206) – Relacje sieciowe (208) – Organizacja informacji lokalnej (209)
- 6.5. Różne obszary oferty
- Transmisja informacji (213) – Wspieranie edukacji (214) – Refleksja i rekreacja (219) – Dzieci i młodzież (221) – Powinności szczególne (224)
- 7. ODBIÓR KOMUNIKATÓW Z INTERNETU I Z DRUKU
- Semiotyczna różnorodność (231)
- 7.1. Komunikacja pisemna i digitalna
- Zasięg (232) – Panorama komunikacji (235)
- 7.2. W kręgu języków
- Pismo i mowa (238) – Wizualizacja (240) – Komunikacja digitalna (241) – Odmienności (244)
- 7.3. Czytanie z druku i z monitora
- Uwaga (246) – Myślenie (248) – Przeglądanie (250) – Odbiór treści (251)
- 7.4. Przetwarzanie
- Odbiór sygnałów (253) – Zapamiętywanie (257)
- 7.5 Efekty
- Procesy mentalne (259) – Wyszukiwanie sygnałów (264)
Zobacz spis treści
Sprawdź dostępność, zarezerwuj (zamów):
(kliknij w nazwę placówki - więcej informacji)